Useimmin kysytyt kysymykset fysioterapiasta

Minulla on kipua, onko hieronta oikea valinta?

Kipu on akuutissa vaiheessa usein merkki kudosvauriosta. Tällöin kehoa on usein rasitettu tavalla, missä kudosten kuormituskynnys on ylitetty. Esimerkiksi jos sinulla on päänsärkyä ja kipua niska-hartiaseudulla, kipu on usein iskeemistä eli kudosten hapen puutteesta (paikallaan olosta) johtuvaa. Hapenpuute voi aiheutua esimerkiksi siitä, että olet istunut pitkään samassa asennossa tai tehnyt samaa toistuvaa liikettä pitkän aikaa.

Hieronnan kipua lievittävä vaikutus perustuu kudosten lisääntyneeseen verenkiertoon. Jos kipu toistuvasti palaa samalle tasolle hierontojen välissä, olisi kipua suositeltavaa arvioida fysioterapian näkökulmasta sen perimmäisen syyn selvittämiseksi. Fysioterapiassa selvitetään arjessasi kipuun vaikuttavat tekijät ja etsitään sinulle sopivat ratkaisut kivun helpottamiseksi. Esimerkiksi erilaiset liikunnasta tai muusta liiallisesta rasituksesta aiheutuvat niin sanotut rasituskivut on hoidettavissa paremmin ja tehokkaammin fysioterapialla. Fysioterapia on siis ratkaisu pitkäkestoiseen ja usein samanlaisena toistuvaan kipuun.

Mitä eroa on hieronnalla ja fysioterapialla?

Hieronta auttaa etenkin akuutissa kivussa eli kun haluat saada nopean avun vaivaasi. Hieronta sopii myös tilanteisiin, joissa haluat rauhoittua ja rentoutua arjen kiireen keskellä sekä rentouttaa lihaksia tai vähentää lihaskireyksiä esimerkiksi raskaan urheilusuorituksen jälkeen. Hieronnalla voidaa helpottaa arjen toiminnoista (työstä tai etätyöstä) aiheutuneita kipuja ja kiristyksiä sekä vähentää stressiä. Hieronta ei kuitenkaan yksin poista liiasta fyysisestä kuormituksesta ja rasituksesta aiheutuneita kipuja tai vaivoja. Pidempään jatkuneessa ja toistuvasta kivusta kärsiessä olisi vaivaa ja kipua hyvä lähestyä myös fysioterapian keinoin ja aktiivisen tekemisen kautta.

Jos hieronnan ja fysioterapian välinen ero pitäisi yksinkertaistaa yhteen lauseeseen: Hieronnassa sinua hoidetaan passiivisesti, fysioterapiassa vaivoja lähestytään (tai ainakin tulisi lähestyä) aktiivisen ja asiakasta osallistavan toiminnan kautta. Fysioterapiassa kartoitetaan haastattelun ja tutkimisen avulla arjestasi kuormittavat tekijät, arvioidaan kehosi toimintaa ja opastetaan sinua tavoista, joilla pystyt itse vaikuttamaan kipuihin ja vaivoihin.
Varaa aika hierontaan tai fysioterapiaan tästä

Mitä fysioterapia on?

Keskeisiä fysioterapian menetelmiä ovat terveyttä ja toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen terapia sekä apuvälinepalvelut. Ennaltaehkäisevillä fysioterapiapalveluilla voidaan mm. vähentää kansantauteihin sairastumista tai ikääntymisen aiheuttamia toimintarajoitteita sekä ehkäistä vammoja ja tapaturmia. Kuntouttavilla palveluilla voidaan parantaa tai ylläpitää vamman, kivun, sairauden, toimintahäiriön tai ympäristötekijöiden vuoksi alentunutta toimintakykyä. Fysioterapia edistää kaikenikäisten aktiivista ja merkityksellistä arkea. Fysioterapiassa pyritään nousujohteisen harjoittelun avulla lisäämään kudosten voimaa ja kuormituksen sietokykyä, jotta ne kestävät jatkossa paremmin arjen rasitukset ja kivun tai vaivan uusiutumiselta vältytään. Hieronta voi myös toimia fysioterapian tukena helpottamaan harjoittelua ja lisääntyneestä kuormituksesta tulevaa mahdollista lihasarkuutta. Fysioterapeutti auttaa myös työergonomian parantamisessa ja voi toimia personal trainerina. Lue lisää, mitä fysioterapia on.

Mitä fysioterapiassa tehdään?

Fysioterapiassa käytettävät hoitomuodot valitaan tarkan tutkimuksen perusteella aina asiakkaan tilanteen mukaan. Hoitomuotoja ovat mm. nivelmobilisaatio (nivelten liikkuvuuden parantaminen), hieronta, faskia-käsittelyt (lihaskalvojen kireyksien/toimintahäiriöiden korjaaminen), teippaus, terapeuttinen harjoittelu sekä neuvonta. Parhaat tulokset saadaan yleensä yhdistelemällä erilaisia käsittelyjä, harjoittelua ja neuvontaa. Fysioterapian tavoitteet vaihtelevat asiakkaan tilanteen mukaan – kivun helpottamisesta ja arkiaskareiden sujumisesta huippu-urheilijan vamman kuntoutukseen ja tulosten paranemiseen.

Hierotaanko fysioterapiassa?

Fysioterapeuttimme käyttävät hieronta otteita muun muassa tutkimiseen ja palpointiin. Joskus hieronta on sopiva työkalu liikkuvuuden parantamiseen, jolloin harjoittelu onnistuu paremmin. Lue lisää hieronnasta osana fysioterapiaa.

Mihin fysioterapia auttaa?

Fysioterapia auttaa moneen ongelmaan ja vaivaan, olipa kiputilojen syynä hankalat työasennot, onnettomuuden seurauksena tullut kiputila tai jokin muu oire.

Yleisimmät syyt varata aika fysioterapiaan:
- selkäkipu
- niska-hartiakipu
- päänsärky
- migreeni
- huimaus
- lonkkakipu
- polvikipu
- penikkatauti
- olkapääkipu

Kuuluuko hieronnan sattua?

Hieronnan ei kuulu sattua. Paineen voimakkuutta lisäämällä ei saada hieronnasta tehokkaampaa, vaan voimakkuus tulee määrittää kullekin asiakkaalle yksilöllisesti. Hieronta saattaa tuntua ajoittain epämukavalta kudosten ja hermoston herkistymisen vuoksi, mutta se ei tulisi varsinaisesti sattua tai aiheuttaa voimakasta kipua. Yleisesti hieronnassa raja sopivan voimakkuuden osalta kulkee lihasten jännityksessä. Jos tavoitteena on saada lihasjännitys vähenemään, tulisi asiakkaan pystyä olemaan hieronnan aikana mahdollisimman rentona. Mikäli hieronta-asiakas ei pysty olemaan rentona lihaksia käsitellessä fysioterapeuttimme ja hierojamme säätävät hieronnan voimakkuutta tilanteeseen sopivaksi. Näin hieronnasta saadaan parempi hyöty irti myös lihasten muokkaamisen ja kivunhoidon näkökulmasta.

Käytetäänkö fysioterapiassa faskia-tekniikoita?

Fysioterapeuttimme osaavat monipuolisesti erilaiset faskiatekniikat ja mobilisoivat hierontakäsittelyt. Käytettävät hierontatekniikat valitaan aina yksilöllisesti tarpeen ja tilanteen mukaan. Fysioterapiassa voidaan käsitellä myös erilaisia arpikudoksia.

Fysioterapia ja triggerpisteet

Triggerpisteet tai kipupisteet voivat aiheuttaa muualle kehoon säteilevää kipua, pistelyä ja puutumista. Lihaksiin voi muodostua ns. triggerpisteitä, kun lihas ylikuormittuu. Usein lihaksen keskelle muodostuvassa triggerpisteestä aiheutuvan kivun perimmäisenä syynä on kudokseen tullut aineenvaihdunnallinen häiriö. Lihassolut luulevat, että niiden pitää supistua, vaikka niille ei tule hermoston kautta viestiä supistumisesta. Triggerpisteitä / kipupisteitä hieromalla ja sopivalla paineella käsittelemällä voidaan palauttaa lihaksen normaali aineenvaihdunta ja saada lihas rentoutumaan.

Voivatko lihakset kipeytyä fysioterapian jälkeen?

Lihakset voivat tulla kipeiksi harjoittelusta ja/ tai käsittelystä. Monesti kiputilanteissa harjoittelun kuormitus vaatii opettelua niin tekniikoiden kuin kuormituksen määrän osalta. Sopiva kuormitustaso pyritään löytämään aina vastaanotolla. Voimaharjoittelu on monesti iso osa fysioterapiaa ja lihakset voivat kipeytyä harjoittelun jälkeen, mikä on normaalia. Autamme sinua tunnistamaan, millainen kipu kuuluu harjoitteluun ja milloin harjoittelua kannattaa muuttaa.

Kuinka usein kannattaa käydä fysioterapiassa?

Alkuvaiheessa käyntiväli on yleensä 1-2 viikon välein. Sopiva väli katsotaan henkilökohtaisesti sen mukaan, kuinka helposti omaksut harjoitteet ja kuinka nopeasti kehittyminen tapahtuu. Alkuun käynnit ovat yleensä useammin, koska kehitys on myös nopeampaa. Kun fysioterapiassa on päästy vauhtiin, harjoittelua ei tarvitse muuttaa niin usein.

Voinko tulla fysioterapiaan ilman lääkärin lähetettä?

Fysioterapiaan voi tulla ilman lääkärin lähetettä. Lääkärin lähetteet voit saada omalta lääkäriltäsi terveyskeskuksesta tai työterveydestä. Lääkärin fysioterapialähetteellä saat fysioterapiasta Kela-korvauksen. Me vähennämme Kela-korvauksen suoraan maksusta ja haemme sen puolestasi. Kela-korvaus on 4-8 € riippuen fysioterapiavastaanoton pituudesta.

Voinko maksaa fysioterapiaa liikuntaedulla?

Voit maksaa fysioterapiaa ePassilla, jolla voit maksaa fysioterapiaa, kun sinulla on käytössäsi Hyvinvointietu. Smartum, Edenred tai EazyBreak ei tarjoa maksuvaihtoehtoa fysioterapiaan.

Fysioterapiaa 24 tunnin sisällä!

VARAA AIKA
© 2022
Proxima Finland / Optimal Human Movement Oy
y-tunnus: 2748793-9
crosslist linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram