Laktaattitesti

Laaktaattitestauksessa selvitetään juoksukynnykset. Laktaattitestin avulla voi seurata juoksukunnon kehittymistä, varmistat harjoittelun laadun ja kehittävyyden. Katso asiakastarinat alempaa. Laktaattitestiin pääset meidän jokaisessa toimipisteessä Tampereella, Nokialla ja Hämeenkyrössä. Soita ajanvarausnumeroon sopiaksesi aika laktaattitestiin.
Soita ajanvaraukseen

Laktaattitesti - juoksu

Laktaattitesti toteutetaan juoksemalla juoksumatolla. Laktaattitestiä ennen sinulle annetaan ohjeet ja käymme tarkasti läpi, miten testi etenee. Testi kestää henkilöstä riippuen noin 20-30 minuuttia. Testin jälkeen käymme päällisin puolin testin kulun läpi. Kokonaisuudessa aikaa varataan 60min. Saat sähköpostiisi vielä erillisen raportin, jossa tarkat sykerajat ja harjoittelukynnykset.
Soita ajanvaraukseen

Laktaattitesti - Tampere, Nokia ja Hämeekyrö

Laktaattitestiin pääset kaikissa toimipisteissämme. Soita ajanvaraukseen sopiaksesi laktaattitestaus aika. Laktaattitestausta ei voi varata nettiajanvarauksesta. Testauksesta vastaa aina koulutettu terveydenhuollon ammattihenkilö.

Soita ajanvaraukseen

Kynnystasotesti - sykerajat

Peruskestävyysharjoittelua tulisi olla noin 80-90% harjoittelusta. Kuntoilua aloittaessa tai harjoittelu puree hyvin, vaikuttaa se myös sykealueisiin. Harjoittelun seurauksena mm. sydämen iskutilaavuus kasvaa, mikä laskee sykettä. Harjoittelun laadun suhteen on tärkeä tietää omat sykealueet, jotta harjoittelu ei ole liian kuormittavaa ja aiheuta ongelmia palautumisen ja kehittymisen suhteen.
Soita ajanvaraukseen
laktaattitestaus tampere nokia juoksuvalmennus juoksu

Laktaattitesti - Kokemuksia

"Olen harjoitellut juoksua useamman vuoden ja kehitystä ei ole tullut aivan samanlaiseen tapaan kuin harjoittelun alussa. Juoksumatolla juokseminen hieman pelotti, kun en ollut aikaisemmin juoksumatolla juossut, mutta sain erittäin hyvät ohjeet testin alussa ja minulla oli luottavainen olo testin alkaessa. Testin eteneminen oli selkeää ja testi meni hyvin.
Olin aikaisemmin tehnyt peruskestävyysharjoituksen kävely ja juoksulenkkeinä. Kun kehitystä on tullut, olen siirtynyt enimmäkseen juoksemiseen juoksun ja kävelyn sijaan, sykkeet ovat olleet peruskuntolenkillä 140-150 välillä. Olen tehnyt sykemittarin testit ja netistä katsonut kaavat, joilla voi määrittää sykkeitä. Laktaattitestissä huomattiin, että sykkeen noustessa 135 yläpuolelle, siirtyi kuormitus vauhtikestävyyden puolelle. Peruskuntolenkkini ovat olleet siis liian kuormittavia, vaikka tuntemus on ollut kevyt.

Peruskuntolenkkien keventämisellä on ollut positiivisia vaikutuksia harjoitteluun mm. pienet kokolotukset treenien jälkeen ovat vähentyneet sekä kovatehoisissa treeneissä riittää enemmän virtaa ja niista palautuu paljon nopeammin. Laktaattitesti oli ehdottomasti positiivinen kokemus ja jatkossa aion käydä säännöllisesti seuraamassa kehittymistä ja varmistamassa, että harjoittelu pysyy laadukkaana!"
Soita ajanvaraukseen
laktaattitestaus juoksuvalmennus tampere nokia verkossa fysioterapia personal training

Rasitusvammat

Miten laktaattitesti auttaa rasituvammojen hoidossa? Jos sinulla on rasitusvamma esimerkiksi polvessa tai selässä, kuuluu vamman kuntouttamiseen harjoittelun kokonaisuuden tarkastelu ja tarvitaessa muutosten tekeminen harjoitteluun. Rasituvamman kuntouttamisessa ei pidä keskittyä vain kipeään alueeseen vaan koko harjoitteluun, jonka seurauksena rasitusvamma on syntynyt. Jos harjoittelu on liian kuormittavaa, ei vaivalla ole mahdollisuutta parantua. Fysioterapeuttinen harjoittelu tai voimaharjoittelu voi auttaa kuntoutuksessa alkuun, mutta jos vaiva on pitkittynyt on syytä tarkastella harjoittelun kuormittavuutta. Laktaattitestillä saadaan optimoitua harjoittelua oikealle tasolle ja harjoittelusta saadaan kehittävää.
Tutustu fysioterapiapalveluihin

Laktaattitesti 

Laktaattitesti - Tampere 

Laktaattitesti - Nokia

Laktaattitesti - Hämeenkyrö

Fysioterapiaa 24 tunnin sisällä!

VARAA AIKA
© 2021
Proxima Finland / Optimal Human Movement Oy
y-tunnus: 2748793-9
crosslist linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram